Járatkésés, járattörlés? EU-s rendelet vagy egy utasbiztosítás segíthet?

Sajnos egyre több járatkésés és járattörlés kerül be a hírekbe, de ilyenkor kevés szó esik az ezeket orvosló EU-s rendeletről vagy az utasbiztosítás fontosságáról. Bár ma már egyszerűen és gyorsan eljuthatunk a világ bármely pontjára, előfordulnak fennakadások a légiközlekedésben. Épp ezért kell képben lennünk a lehetőségeinkkel.

261/2004/EK rendelet + utasbiztosítás = tökéletes kombó!

Sajnos kevesen tudják, hogy a 261/2004/EK rendelet alapján utasként jogosultak lehetnek bizonyos esetekben akár 600 EUR összegű kártérítésre is. Ha például a járatuk 180 percnél többet késik, vagy épp törölték, de nem szóltak előre 14 napon belül. De a beszállás visszautasítása esetén is érdemes írásos jegyzőkönyvvel rendelkeznünk, mert ezáltal is juthatunk kártérítéshez.

A repülőtársaságok eljárásával szemben csak akkor tudunk hatékonyan fellépni, ha ismerjük ezeket a jogainkat. Valamint ha az út előtt egy jó utasbiztosítás megkötéséről is gondoskodtunk, mely téríti számunkra a légitársaságtól igényelhető kártalanítás ügyintézési díját.

Ha ezekkel felvértezve indulunk ki a repülőtérre, akkor bár a járattörléseket és késéseket nem tudjuk megakadályozni, de legalább az ügyintézés kellemetlenségeit tudjuk enyhíteni.

Milyen esetekre és légitársaságokra vonatkozik a 261/2004/EK rendelet?

Ez az európai uniós rendelet minden tagállamra vonatkozik, azaz budapesti indulás vagy érkezés esetén is. Vonatkozik az összes, EU területén bejegyzett légitársaságra, beleértve a fapadosokat is. Még akkor is igaz mindez, ha EU-n kívülre utazunk.

Ha az Európai Unióban nem bejegyzett légitársasággal kívánunk repülni, akkor is véd minket a rendelet, amennyiben az egyik tagország repülőteréről indulunk. Viszont akkor nem érvényesíthetjük a kárigényünket, ha EU-n kívülről érkezünk egy olyan cég gépével, amely nincs bejegyezve az Unióban.

Milyen kártérítés igényelhető a 261/2004/EK rendelet szerint?

Késés esetén 3 órát meghaladó csúszásoknál vagyunk jogosultak kártérítésre. Ilyen a műszaki meghibásodás vagy akár a munkabeszüntetés is. Az időjárási viszonyokra vonatkozik a rendelet. Ez még kiegészül azzal, hogy a cégek kötelezve vannak arra, hogy saját költségükön gondoskodjanak a várakozni kényszerülő utasokról.

Ételt, italt, szállást, reptéri transzfert kell biztosítaniuk. Legalább 250 EUR, de maximum 600 EUR jóvátételre számíthatunk, az indulás és érkezés közötti távolságtól függően.

Járattörlés esetén is 250-600 EUR közötti összegre lehetünk jogosultak a távolság függvényében. Ennek minősül az is, ha egy másik, menetrend szerint közlekedő járaton helyeznek el minket. És ugyanúgy gondoskodniuk kell ételről, italról, szállásról és reptéri transzferről.

Megtagadott beszállás esetén is ugyanezek a jogok illetnek meg minket, de készüljön jegyzőkönyv, akár hangfelvétel is, és nem árt, ha vannak tanúink is.

Éljünk az EU-tól kapott jogainkkal, és készüljünk fel mindenre egy utasbiztosítás megkötésével.

Kép forrása: Pixabay.com

Hirdetés (X)