Az információ korában a termékek és szolgáltatások megtalálása, összehasonlítása és megvásárlása rendkívül egyszerűvé vált. A fogyasztók néhány kattintással vagy koppintással hozzáférhetnek a vásárlók véleményeihez, bloggerek által írt termék-összehasonlításokhoz és szakértői véleményekhez.
Ezt a sok vásárlói információt nagyrészt a technológiai fejlődésnek, a közösségi média térnyerésének és az e-kereskedelem folyamatos növekedésének köszönhetjük. Léteznek azonban más módszerek is arra, hogy megtaláljuk a vásárlás előtt az összes releváns információt egy termékről vagy szolgáltatásról. Az alábbiakban ezekről lesz szó!
Informálódás az információ korában
Sokan azt gondolják — és a média is azt sulykolja —, hogy a modern fogyasztó számára soha nem volt még ilyen egyszerű az adatgyűjtés és a megalapozott döntéshozatal egy termék vagy szolgáltatás megvásárlásával kapcsolatban.
Valójában viszont pontosan ez a probléma gyökere: olyan sok információ érhető el manapság, hogy már nem tudjuk, melyikre hallgassunk.
- Az influencerek azt reklámozzák, amiért pénzt kapnak.
- A keresőmotorok „affiliate” linkekkel teletűzdelt tartalmakat dobnak ki első helyen.
- Az értékeléseket pedig sok esetben botok adják, nem valós emberek.
Hogyan tudunk tehát egy ilyen világban megfelelően tájékozódni a vásárlás előtt? Íme a három legjobb módszer.
Csoportok és fórumok
Az olyan platformok, mint a Facebook és a Reddit felbecsülhetetlen értékű forrásokká váltak azok számára, akik valós tapasztalatokat és értékeléseket keresnek.
A Facebook-csoportokban például gyakran vannak speciális közösségek, amelyek bizonyos típusú termékekkel vagy márkákkal foglalkoznak, és a felhasználók megoszthatják személyes tapasztalataikat, tanácsot adhatnak vagy kérdéseket tehetnek fel. Találhatunk például olyan csoportokat, amelyek a technológia szerelmeseinek, az autók rajongóinak, a szépségápolás megszállottjainak vagy más réspiacnak szólnak.
Hasonlóképpen, a Reddit is számtalan témát (subreddit) tartalmaz gyakorlatilag bármilyen termékkel vagy témával kapcsolatban. Ezek a platformok lehetőséget nyújtanak arra, hogy szenvedélyes, hozzáértő személyektől szerezzünk információkat.
Az adott termék saját ügyfélszolgálata
Bár gyakran úgy gondolunk az ügyfélszolgálatra, mint a vásárlás utáni erőforrásra, a kutatási szakaszban is felbecsülhetetlen értékű lehet!
A jó hírű vállalatok általában jól tájékozott ügyfélszolgálati csapattal rendelkeznek, amelyek válaszolhatnak konkrét kérdésekre, tisztázhatják a termékleírásokkal kapcsolatos bizonytalanságokat, vagy foglalkozhatnak az esetlegesen felmerülő konkrét aggályokkal is.
Ez egy remek lehetőség arra is, hogy felmérjük a vállalat elkötelezettségét a vásárlói elégedettség iránt — még a vásárlás előtt!
A leghasznosabb mind közül talán a telefonos ügyfélszolgálat, hiszen itt gyorsan és személyre szabottan kapjuk meg a válaszokat a kérdéseinkre, de ma már emailben vagy akár live chat-en is kommunikálhatunk az adott termék gyártóival és forgalmazóival.
Barátok és család véleménye
Soha ne becsüljük alá a személyes ajánlások értékét azoktól, akikben megbízunk.
Azok a barátok és családtagok, akik már használták az általunk fontolgatott terméket vagy szolgáltatást, tapasztalataik alapján biztos, hogy őszinte értékelést fognak adni — ők nem érdekeltek a termék eladásában, ezért véleményük elfogulatlan.
Az ő visszajelzésük olyan szempontokra is kiterjedhetnek, amelyek nem szerepelnek az online véleményekben vagy szakértői elemzésekben, például a hosszú távú tartósságra vagy a mindennapi életben való könnyű használhatóságra vonatkozóan.
Ráadásul — és talán ez a legfontosabb érv mellettük — ismerik a személyiségünket, preferenciáinkat és igényeinket, ezáltal személyre szabott tanácsokat tudnak adni.
Az informálódás tehát valóban egyszerűbbé vált — a releváns információk begyűjtése azonban semmiképpen sem. Használjuk azokat a csatornákat, amelyek a leginkább megbízhatónak számítanak napjainkban: a csoportokat, az ügyfélszolgálatokat vagy a családtagok és barátok véleményeit.
Kép forrása: Pexels.com