Az év eleje mindig a fogadkozások, újrakezdések, nekilódulások időszaka. Nincs ez másként az e-kereskedelemben sem, ilyenkor fogadjuk meg, hogy idén valóban új alapokra helyezzük marketingünket, idén tényleg jobban odafigyelünk a trendekre és követjük előre meghatározott tervünket.
Azért, hogy ne veszítsük el a fókuszt, 3 tippel készültünk 2024-re. Egyik sem lesz olyan, amit még sosem hallottunk, de ha idén legalább ezt a három tanácsot betartjuk, akkor áttörést érhetünk el marketingünk hatékonyságában.
Tipp 1: Figyeld a konkurenciával elégedetleneket
Nem lehetséges hatékonyan piacra vinni és értékesíteni termékünket a versenytársak alapos ismerete nélkül. Tudnunk kell, milyen ajánlatokkal, garanciákkal, árakkal kell felvennünk a versenyt, minél kell vonzóbbnak lennünk.
A marketing akkor hatékony, ha az megfelelően célozza a jól kiválasztott vásárlói csoportot. Ha nem így történik, akkor kevés valóban értékes potenciális ügyfélhez jut el üzenetünk. Talán a leghatékonyabb ügyfélszerzési mód, ha a vetélytársak elégedetlen ügyfeleire koncentrálunk.
Miért? Mert őket biztosan érdekli a szolgáltatásunk, hiszen most is használnak egy hasonlót, ezen felül motiváltak abban, hogy váltsanak. Ha nem is nagy létszámú ez a csoport, de biztosan nagyon értékes lehet számunkra.
A fenti csoportra való fókuszáláshoz viszonyítva kidobott pénz az általános népszerűsítés, vagy az elégedettek győzködése arról, hogy a mi ajánlatunk jobb. Oké, de hogyan lehet megtalálni az elégedetleneket? Egyszerűbben mint gondolnánk: a segítségkérésre való keresőoptimalizálással.
Az interneten nagyon sokan keresnek gyors megoldást problémájukra, ha ekkor megtalálják ajánlatunkat, nyert ügyünk lehet. Problémaleírásra, javításra, panaszkodásra optimalizált blogbejegyzések meglepően eredményesen irányíthatják a konkurencia elégedetlen ügyfeleit weboldalunkra. Az organikus találatokra való optimalizálás mellett a hirdetéseknél is érdemes az elégedetlenekre koncentrálnunk.
Ez a logika ugyanakkor tévútra is vihet minket saját pozíciónk értékelésekor. Ha megkérdezzük más szolgáltatótól átcsábított ügyfeleinket, hogy elégedettebbek-e velünk, mint korábbi szolgáltatójukkal, akkor a válasz egészen biztosan pozitív lesz. Ha nem így lenne, nem lennének velünk. Ugyanakkor ez azt a hamis képzetet is keltheti, hogy szolgáltatásunk valóban sokkal jobb, mint versenytársunké, miközben ez nem feltétlenül van így.
Tökéletes termék nem létezik, és a jó termékek sem felelnek meg mindenki ízlésének. Ez tagadhatatlan lehetőséget nyújt a konkurenciának (nekünk), aki akkor tudja magához vonzani vetélytársának elégedetlen ügyfeleit, ha a számukra fontos tényezőkben megfelelő ajánlatot tesz.
Ebből ugyanakkor nem következik, hogy ajánlatunk általában jobb és ne kellene elemzésekre és tényekre alapozva folyamatosan fejlesztenünk. Ez pusztán azt jelenti, hogy ügyesen ismertük fel és használtuk ki a piac pillanatnyi lehetőségét.
Tipp 2: Használd jól a tartalommarketinget
Tartalommarketing. Nincs olyan e-kereskedő, aki nem hallott volna erről már kismilliószor, mégis sokszor már az alapoknál hiba csúszik a megvalósításba. Egyszerre szeretnénk tartalmunkkal vonzóak lenni és tudásunkat megtartani annak, aki valóban fizet is érte.
Értékes tartalmat szeretnénk nyújtani ingyenes felületeinken, hogy megtaláljanak minket és bizalmat építsünk, de azért figyelünk arra, nehogy kikotyogjunk valami olyat, amiért akár pénzt is kérhetnénk. Azt gondoljuk, ha nem így tennénk, akkor magunk alatt vágnánk a fát.
Hát ez nem így működik, illetve így biztosan nem működik hatékonyan.
A nem érdekes és nem értékes tartalmak a tartalommarketing szempontjából szinte haszontalanok. A keresőoptimalizálásban lehet szerepük, de semmiképpen sem több, mint a valódi értéket közvetítő tartalmaknak. Nem építenek bizalmat a vásárló felé, jobb esetben közömbös élményt okoznak, rosszabb esetben idővesztegetésnek élik meg oldalunk felkeresését és tartalmainak olvasását.
Ezzel szemben az oldalra látogató emberek nagyjából három csoportra oszthatóak. Nyilván egyszerűsítés ez, de nem áll messze a valóságtól. Az első csoport, aki semmiképpen nem fog vásárolni senkitől, a második csoport, nem zárja ki, hogy vásároljon, a harmadik csoport pedig biztosan vásárolni fog, a kérdés csak az, hogy kitől.
Az első csoporttal nem kell foglalkozni. Nyugodtan lehet nekik adni bármennyi ingyenes információt, nem veszítünk ezzel ügyfelet, mert ha nem kapnának információt, akkor se lennének ügyfeleink. Jó napot szereztünk nekik, de semmit se veszítettünk ezzel. Hagyjuk is őket, sokkal fontosabb a másik két csoport.
A második csoport tagjainak egy része az általunk nyújtott információkat felhasználva megoldja maga a gondját. Ha elakad, segítséget fog kérni. Mivel ez a csoport nem zárja ki a vásárlást, lesz közöttük olyan, aki tőlünk fog segítséget kérni. Ennek a csoportnak bizalomépítő és kapcsolatteremtő az értékes tartalom. Azt kell erősítenünk bennük, hogy örömmel állunk rendelkezésükre, nem pedig azt, hogy bizonyos dolgokat rejtegetünk előlük.
A harmadik csoport nagyon értékes és nagyon kicsik létszámú. Ők azok, akik mindenképpen vásárolnak mert már eldöntötték, hogy az adott termékre vagy szolgáltatásra szükségük van. Két tényezőt fognak nézni: az árat és a minőséget. A gagyi, hiányos, nem informatív tartalom alapján ennek a rétegnek egészen más képe alakul ki rólunk, mint ha azt érzik, hogy ezek értik a dolgukat és profik. Az utóbbi érzés pedig a valóban értékes és hozzáférhető tartalommal érhető el.
Ha pedig elköteleződtünk az értékes tartalom mellett, még egy fontos lépést be kell iktatnunk: a keresőoptimalizálást. Ne azért írjunk valamiről, mert kulcsszavai jól futnak a Googlenél, de ha írunk valamit, akkor azt úgy írjuk meg, hogy jól fusson a Googlenél.
Tipp 3: Építs saját hálózatot, ne másokét
Az előzőekhez képest ez egy jóval egyszerűbb és rövidebb tanács lesz. A közösségi média jelenlét fontos, de amikor azon építjük üzleti vállalkozásunk kapcsolati hálóját, akkor tudatosodjon bennünk, hogy a szolgáltató hálózatát építjük, nem a sajátunkat.
A Facebook, az Insta, a TikTok és a többiek akkor változtatnak felhasználási szabályzatukon, amikor csak szeretnének. Volt már erre példa, nem is egy. A szabályok változása pedig simán zárójelbe teheti addigi munkánkat. Bármennyire is divatos a közösségi média és idejétmúltnak hat az e-mail marketing, utóbbira kell nagyobb figyelmet szentelnünk.
Az e-mail marketing ugyanis kiszámítható költségszint mellett megbízható eredményt hoz és kifejezetten hatékony a kisvállalkozások esetében. Valamint a saját magunk által épített e-mail lista egy kifejezetten válogatott csoportot jelent, akik már hozzájárultak ahhoz, hogy felkeressük őket ajánlatunkkal, hírlevelünkkel.
Ami még ennél is fontosabb: ez a hálózat a miénk, magunknak hozzuk létre és nem leszünk kiszolgáltatva bármely közösségi média platform változó szabályrendszerének. Természetesen az e-mail lista készítésének is számtalan jogi és technikai kérdése van, miként más és más tartalmak lehetnek sikeresek e-mail marketing és más marketing eszközök használata esetén.
Nem érdemes a könnyebb utakat választanunk (e-mail lista vásárlása, nem e-mail marketingre szánt tartalmak kiküldése) mert azok hatékonysága nem fogja elérni az elvárt szintet, amiből azt a téves következtetést fogjuk levonni, hogy az e-mail marketing nem működik. Működik, ha jól csináljuk, ráadásul költséghatékonyan működik: pörgessük fel 2024-ben!
Kép forrása: Unsplash.com
Hirdetés (X)